سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، سرچشمه حکمت و گوش، آبگیر آناست . [امام علی علیه السلام]

 اخلاق در قرآن-قسمت سوم-3 

 

ممنوعیت رباخواری ::

ادامه سوره البقره ، آیات 275 الی 280  ::

3-بقره :: 277

 إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ

 مسلماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند و نماز به پا داشته و زکات داده‌اند، برای آنهاست پاداششان نزد پروردگارشان و نه ترسی برایشان است و نه اندوهگین می‌شوند.

 

نکته مهم ::   آیه 277 سوره بقره ، گر چه مستقیماً در ارتباط با ربا سخن نمی گوید ، بلکه بصورتی دقیقاً هوشمندانه در پیرامون افراد باایمان و اهل نماز و زکات وپرهیزگاری گفتگو میکند ،  که در تقابل و تضاد ماهوی با آن رباخواران  هستند.

افرادی که ایمان راستین به خدادارند ، انسانهائی با شاخصه های اخلاقیِ آزادگی و مردمداری میباشند.

این گونه افراد مومن راستین ، با پرداخت اختیاری زکات ، در مسیر افزایش و گردش ثروت ملی ، و مبارزه و مجاهدت جانانه و هدفمند با فقر ، استثمار و بهره کشی انسان از انسان قرار میگیرند.

اما جریان باطل مقابل آنها ، اشخاصی هستند که علی الظاهر ادعای مسلمانی دارند ، ولی با آلوده شدن به جریان فسادبرانگیز رباخواری ، عامل گسترش پیدا و پنهانِ ظلم ، استثمار و اشاعه فقر ، گرسنگی و بی عدالتی در جامعه میشوند.
البته حضرت حق بدلیل صفت رحمان و رحیم بودن ، در مقابل رباخواران راه توبه نصوح باز میگذارد ، مگر با حفظ اصل سرمایه اصلی خودشان ، آن چه از ربا باقی مانده است را صرف نظر نمایند ، باشد که مشمول عفو و رحمت خدای متعال قرار بگیرند.

 

 

4-بقره :: 278

 یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ 

 ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید و اگر [به راستی] مؤمن هستید، هرآنچه را از رِبا باقی مانده است واگذارید [=از دریافت اقساط بعدی صرف نظر کنید]. 

 

5-بقره :: 279

 فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ 

 پس اگر چنین نکردید، در این صورت پذیرای جنگی از سوی خدا و رسولش باشید. و اگر توبه کردید [=از اینکار برگشتید؛ اصل] سرمایه‌های شما متعلق به خودتان؛ [در این صورت] نه ستمی می‌کنید و نه مورد ستم واقع می‌شوید. 

 

6-بقره :: 280

 وَإِن کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ 

 حال اگر [شخص بدهکار] تنگدست بود، مهلتی باید تا گشایشی یابد، و اگر [بدهکاری او را] ببخشید برای شما بهتر است، اگر دانسته باشید.

 

7-آل عمران :: 130

 یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! رِبا نخورید [آن هم] با بهره‌ای چند برابر و افزون شده [=تصاعدی] و از خدا پروا کنید، باشد تا به فلاح [=شکوفایی استعدادها] نائل شوید. 

 

 

8-سوره النساء ، آیات شریف 160 و 161 ::

 

سوره نساء :: آیه 160

 فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِینَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَیْهِمْ طَیِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ کَثِیرًا 

  پس به سزای ستمی که از یهودیان [نسبت به خودی و بیگانه] سر زد و [نیز] به سبب بازداشتن فراوان‌شان از راه خدا [با سلب آزادی مردم در دین]، طیباتی [=غذاهای دلپسندی] را که بر آنها حلال بود، حرام کردیم. 

9- سوره نساء :: 161

 وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَکْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا  

 و [نیز به دلیل] ربا گرفتنشان [از گرفتاران]، با آنکه از آن نهی شده بودند، و [نیز به دلیل] خوردن به ناحق اموال مردم [چنان محرومیتی را بر آنان قرار دادیم] و ما برای کافران [=حق‌پوشان و حقّه‌بازهای] آنان عذابی دردناک آماده کرده‌ایم.

 

10- سوره روم :: 39
 هر گونه ربائی داده‌اید [درصد اضافی که بر وام خویش گرفته‌اید] تا در اموال مردم [نه با کار خودتان، سرمایه شما] افزایش یابد، [چنین عملی] نزد خدا افزوده نمی‌شود [=برکتی ندارد] ولی هر زکاتی که به هدف [و انگیزه] خدائی می‌پردازید، چنین کسانی [از نظر رشد شخصیت انسانی] همان افزون شدگانند.

به قلم :: #م_ایرانی 
#اخلاق_در_قرآن  
#قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر

کد مطلب :: 1/3

ادامه دارد.