سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... می دانم برترین توشه رهرو به سوی تو، اراده استوار و فروتنی یاری خواهانه است و اینک، قلبم با اراده ای استوار و فروتنی متواضعانه با تو رازگویی می کند . [امام صادق علیه السلام ـ در دعایش هنگام رفتن نزد منصور، خلیفه عبّاسی ـ]

  اخلاق در قرآن- قسمت دوم-2 

استعمارگران ، استثمارگران و استحمار گران و بقول قرآن آن مستکبران و زورمندان جهان ، با رواج خرافات و دروغ  دست به فرقه سازی مذهبی و یا تفرقه افکنی بین مردمان موحد جهان( که همه باید تابع یک دین آن هم دین توحیدی که صفتش تسلیم خردمندانه در برابر قوانین هدفمند الهی باشند) ، زده اند.

هدف آن دشمنان انسانیت و ملتها ،  این بوده و است که با تولید کینه ورزی ، چند دستگی ، خرافه گرایی ، جنگ و خونریزی و فرقه فرقه سازیهای مذهبی و ... ، دست به استثمار ، استعمار و استحمار مردم جهان بزنند ، تا هر روز بیشتر از روزهای قبل ، مثلث سیاه و ننگین زر ، زور و تزویرِ مستکبران و قدرت طلبان شیطانی در جهان را ، بسیار قدرتمندتر و مجهزتر نمایند ، تا از نتیجه شوم آن ، همه ملتهای مستضعف جهان را هر چه بیشتر با ، دسیسه گری های پیدا و پنهان و تاسیس گروههای ضدانسانی ، ضد قرآنی و ضد توحیدی ، همچون ؛ طالبان ، بوکو حرام ، القاعده ، داعش و ..... ، به هم مشغول کنند ، تا همگان در شناخت و فهمیدن حقیقت و راستی ، و فرق گذاری ما بین سره از ناسره باز بمانند ، و در چاه باطل غفلت و گمراهی غوطه ور شوند.

نتیجه :: آخرین و کاملترین کتاب آسمانی که در غالب آیات الهی ، توسط وحی بر قلب و ضمیر پیامبر اکرم ( ص ) نازل شد ، کتاب رهایی بخش و زندگی ساز قرآن است ، که همه جستجوگران حق و حقیقت میتوانند آن آیات الهی را به آسانی مطالعه نمایند ، و در صورت ایمان و ایقان خردمندانه و عاشقانه به دستورات و فرامین حضرت حق بطور درست و کامل عمل نمایند ، تا نهایتاً به سعادت و خوشبختی دنیوی و اُخروی دست یابند.

و سخن پایانی اینکه کتاب مرجع قرآن کریم ، عصاره ، ریشه  و جوهره تکامل یافته همه کتبهای پیشین است ، و تنها دین کامل و توحیدی در جهان تا قیام قیامت ، همان دیانت توحیدی اسلام و مسلمانی میباشد.

کتاب قرآن کریم ، کتاب هدایت بسوی دنیایی سرشار از عشق ، صلح ، آزادی ، عدالت اجتماعی و حقوق بشر ، به منظور ساختن ، یک جامعه ای نمونه و والا ،
همراه با اخلاقیات توحیدی و  انسانی می باشد و بس.

 1-موضوع اول ؛ عدم رباخواری ::

ربا در اصل لغت به معنی زیاده و در اصطلاح به معنی زیاده گرفتن است.
رباخواری یا معامله ربوی ، در آیات مربوطه قرآن کریم کاملاً منع شده است.
در آیات قرآن بر حرمت ربا شدیداً تاکید شده ، و تا آنجا این کار حرام و ضد انسانی میباشد که در برخی آیات عمل رباخواری( هم ربادهنده ، هم ربا خورنده) ، اعلام جنگ و محاربه با پروردگار عالم و رسول اکرم(ص) معرفی نموده است.

ربا و رباخواری از عوامل بهم زننده چرخه اقتصادی سالم ، و موجب تشدید نظام استثماری و بهره کشانه و افزایش شدید فقر کارگران و نیروهای مستعضف جامعه توسط استثمارکنندگان و مافیای سرمایه داران
اهل تکاثر و زراندوزی می گردد.

در اینجا بدون هیچ شرح و توضیحی دیگری ، به چند نمونه از آیات الهی قرآن کریم که مستقیماً در پیرامون رباخواری و منع آن کار نادرست و گناه آلود است ، می پردازیم ::

سوره البقره ، آیات 275 الی 280  ::

1-بقره :: 275

 الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ.

ترجمه فارسی :: کسانی که رِبا می‌خورند برنمی‌خیزند [=استعدادها و قوای‌ انسانی‌شان به رشد و تعالی نمی‌رسد] مگر همچون برخاستن [=شکل‌گیری شخصیتی] کسی که شیطان بر اثر تماس [خود] به آشفتگی [=مسخ ارزش‌های انسانی] گرفتارش ساخته است.  این [واژگونی معیارهای ارزشی] بدین سبب است که [در مقام توجیه] گفتند: خرید و فروش هم [معامله‌ای] جز مانند رِبا نیست! حال آنکه خدا خرید و فروش را حلال و رِبا را حرام کرده است. پس [با توجه به این هشدار] آنکس که [با پذیرش] پندی که از سوی پروردگارش آمده [از رِباخواری] بازایستد، آنچه گذشته از آنِ اوست [و قانون شامل گذشته نمی‌شود] و کارش با خداست و [اما] هرکس [به رِباخواری] برگردد، پس چنین کسانی جاودانه دوزخی خواهند بود. 

 

2- بقره :: 276
 خدا رِبا را به کاهش می‌برد [=خیری از آن نمی‌رساند] و صدقات را افزایش [برکت] می‌دهد و خداوند هیچ ناسپاس گنهکار [خودپرستی] را دوست ندارد.

کد مطلب :: 1/2

به قلم :: م.ایرانی

 

ادامه دارد.